Чому Максим Кріппа купив GSC Game World: сегментальні інвестиції в бізнес?

Бізнес-центр Парус

Новина про те, що інвестор Максим Кріппа став власником GSC Game World, викликала ефект. Можливо, це було б менш помітно, якби не репутація GSC Game World, яка часто з'являлася в заголовках останніми роками з діаметрально протилежними згадками. Або "все пропало" і компанія на межі закриття, або навпаки - нас чекає велика гра. Саме нестабільна поведінка активу GSC Game World викликала підвищений інтерес до його придбання Максимом Кріппою. То в чому справа?

Авторський почерк інвестора Максима Кріппи:

Аналіз історії придбань активів, які наразі знаходяться в портфелі Максима Кріппи, показує, що покупка GSC Game World повністю відповідає стилю та практиці ведення бізнесу Максима Кріппи.

Справа в тому, що інвестор явно віддає перевагу сегментальним інвестиціям: він працює з компаніями, які діють в одному або аналогічних сегментах.

Однією з відмінних характеристик цієї інвестиційної стратегії є придбання активів компаній, які зазнають труднощів, але зберігають свою привабливість і перспективи. Простими словами: кожна компанія хоча б раз стикалася з труднощами, проблемами та кризами, і в нашій країні це не те, що потрібно довго пояснювати. Водночас будь-яка компанія або майже будь-яка компанія, врешті-решт, досягає точки неповернення, коли відродження вже неможливе. Мистецтво інвесторів полягає в тому, щоб чітко визначити, який період життя проходить актив.

Якщо це тимчасові труднощі, які можна подолати шляхом вливання відносно невеликих коштів і переформатування, то гра варта свічок. Якщо криза глибока і непереборна, то інвестування в такий актив - це все одно що викидати гроші на вітер. Максим Кріппа є експертом у такому аналізі і неодноразово купував хороші активи на спаді.

Інвестиції в NAVI

Організація NAVI, заснована у 2009 році, демонструє стабільні та відмінні результати. Команди NAVI перемагають і улюблені вболівальниками не лише в Україні, а й по всій Європі. На перший погляд, здається, що NAVI не вписується в стратегію інвестицій у період спаду, але тут є нюанс.

Багато хто думає, що Максим Кріппа став власником NAVI у 2022 році, коли організація вже була лідером і легендою. Але насправді у 2022 році Максим Кріппа став бенефіціаром, і йому знадобилося 4 роки, щоб досягти цього статусу. І першу інвестицію в NAVI він зробив у 2018 році, саме в той час, коли засновник компанії Олександр Кохановський відкрито говорив про фінансові труднощі та необхідність знайти додаткові кошти для забезпечення зростання компанії.

Інвестиції в Maincast

Розглянемо ще один випадок інвестицій з практики Максима Кріппи: Maincast, компанія з трансляції кіберспортивних подій. Інвестор почав працювати з цим активом у 2018 році, через два місяці після створення студії. Тут теж здається, що Maincast не може бути прецедентом для інвестицій у період спаду, тому що компанія нова. Так і ні. За словами засновника студії Віталія Волочая, Maincast не був ні продовженням, ні реваншем після провалу його попередника, RuHub.

Волочай створив першу студію трансляцій у Києві у 2013 році і назвав її RuHub, але недбале ставлення до російських інвесторів призвело до повного розширення активу і втрати контролю. У результаті Волочай і його партнери змушені були продати свої акції та почати все спочатку, і так народився Maincast.

Є всі підстави вважати, що Максим Кріппа інвестував не стільки в невідому нову компанію, скільки в потенціал партнерів, які мали досвід організації аналогічної діяльності та сильне бажання перемогти RuHub. І ставка інвестора окупилася з лихвою. Але це була ставка в його стилі: розрахунковість і тверезе зважування ризику і потенціалу.

Інвестиції в GSC Game World

Як видно з попередніх прикладів, GSC Game World повністю вписується в концепцію. Сегмент виробництва комп'ютерних ігор близький до кіберспорту. Компанія переживає труднощі, що почалися відразу після 2010 року. Цікаво, що в цей період була анонсована робота над S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl. Як відомо, випуск гри з того часу відкладався 5 разів.

Майже десять років до приходу Максима Кріппи в компанію, у неї було все: фінансові труднощі, необережні заяви в ЗМІ та на соціальних сторінках, проблеми з авторськими правами, відхід більшості співробітників і навіть розробки гри. Аналізуючи історію GSC Game World, здається, що актив вже дуже сумнівний. Але і тут є нюанси.

GSC Game World - це глобальний бренд. Саме ця компанія створила легендарний і всесвітньо відомий шутер від першої особи S.T.A.L.K.E.R., який досі є однією з улюблених ігор для багатьох людей. Створення першого S.T.A.L.K.E.R. також було проблематичним, випуск теж відкладався, і користувачі відчайдушно чекали. Але випуск гри покрив усе і приніс славу, визнання та гроші.

Можливо, у 2024 році ми побачимо повторення ситуації. Восени 2024 року буде завершено роботу над S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl. І той факт, що Максим Кріппа взяв на себе управління GSC Game World, дає нам вагомі підстави вважати, що продукт буде успішним. У будь-якому випадку, розрахунки інвестора ніколи не помилялися.

Теги: GSC Game World Кріппа Максим NAVI Maincast